Parní stroje
Zahradní železnice
    stavba tratě
    stavba mostu
    ruční drezína
    sněžný pluh
    sněhová fréza
    lokomotiva Shay
    lokomotiva Climax
    šalina č.10
    lokomotiva DEE
    lokomotiva Moravia
Železnice 5"
Železnice 7"
Parní modely
Dílna a nářadí
Foto, video
Linky
Kontakt

Steam engines
Garden railroad
    railroad building
    bridge building
    handcar
    snow plouhg
    snow blower
    locomotive Shay
    locomotive Climax
    tramway No.10
    locomotive DEE
    locomotive Moravia
5" railroad
7" railroad
Steam models
Shop and tools
Photo, video
Links
Contact



napsáno v Arachnopilii
writen in Arachnopilia



optimalizováno pro Mozilla
optimized for Mozilla


Od května 2005 jste
You are visitor no

návštěvníkem.
since May 2005

Brněnská šalina č.10

The Brno tramway No.10

Na výstavě v Karlsruhe jsem v dočasném pominutí smyslů koupil španělský kit šaliny (pro ty co neumí moravsky: šalina = tramvaj). Krabice je pěkná, části smažené laserem z překližky jsou taky ok. Horší je to s odlitkama a kapitola sama pro sebe je podvozek.

Once upon times I bought a tramway kit on the Karlsruhe exhibition. I must had the brainstorm (craze) because the kit is Spanish made. The box is fine, also laser cutted plywood parts. The metal casts are wirse quality and boogie is simple terrible.

Za vzor španělům sloužila "Tramvíja Berlín", což mně jako patriota moc neuspokojilo a tak jsem ji trochu upravil, aby připomínala brněnskou šalinu č. 10 z roku 1899. Pro počítače nýtů rovnou podotýkám, že jen připomínala !

The "Tramvíja Berlín" was a prototype for this model. As a Moravia patriot I modify the kit to a Brno tramway No.10 from 1899 year. The modification isn't perfect, of course, estimate only.

Konstrukce je celodřevěná (překližka 1.5 a 2.0mm, smrkové lišty), dost práce se zařezáváním, mořením, lakováním, prostě aby to trochu vypadalo.

The kit is made from 1.5 and 2.0mm (1/16 and 3/32") plywood and pine strips. It was a lot of work with parting, gluing, grinding, painting etc.

Části originálu kryté plechem přišly kitovat a vybrousit a nakonec překrýt vodními obtisky. Tisknu je na barevném laseru na decal papír. Vzhledem k rozměru (největší kus měl 60x200mm) je třeba jistá opatrnost při přenášení.

Some parts was covered with metal sheets on the prototype. I simulate this by watter decal transfer printed on my laser printer. The transfer was a little bit complicateD because biggest part measure 2.5x8 inch)

První větší problém byl při plaňkování střechy. Smrkové plaňky 2x5 mm při ohýbání a lepení rolovaly představce šaliny nahoru, takže bylo nutno je před montáží naohýbat. Klasická metoda - voda, ohnout, vyfénovat, nechat vyschnout slavila úspěch.

The roof gluing was a big problem. A 2x5mm pine strips bend the nose to up while gluing. So it was necessary to bend strips before glue. The classic methode was successful - wet strips, bend, blow-dry and stay to dry at press.


Teď už plaňky při lepení nestávkovaly.


The assemble is successful now.

Pak vykitovat, vybrousit, nalakovat a ještě a ještě.

Now filling, grindingn painting yet.

Tahle španějská představa modelového podvozku mě prostě dostala. Když jsem osušil slzy, zkusil jsem udělat trochu lepší. Když lepší tak s tlapovým motorem.

There is a spanish model-fiction of a boogie. Wow! When I stop cry I start build a few better. With nose-suspended motor.


Prohledal jsem šuflata a ejhle, kolečka. Stačilo trošku upravit, přidat motorek, ložiska, pár plechů, ...


I investigated my desk and boxes and the cog-wheels found. A few set-ups, the motor add, a few bearings, sheet, etc. and ...

Rozložený "tlapák" před barvením a finální montáží. Jen ty dírky pro osičky musely být s přesností pod desetinu, kolečka totiž mají dost jemné ozubení, cca 0.5mm výška zubu.

The unmounted "nose-suspended" motor before painting. The holes for cog-wheel axle have to drill with high accuracy. The wheel has very small cogs - 0.5mm only.


Sestavený motor s převody na hnací nápravě.


Assembled motor with gears.

Model má jeden falešný pohledový podvozek a uvnitř je tento pravý, nevzhledný, leč funkční podvozek.

The kit has one dummy good-looking boogie and second real boogie inside.

Montáž elektrické výzbroje. Holt vačkový kontrolér to není, že. Ale i tak bylo drátů dostatek.

The electric equipment assembling.

Hotový podvozek s výstrojí poctivě zapatlanou šedou barvou, takže vlastně není nic vidět .

Finished boogie with electric equipments painted by grey color. So nothing is to see .

Čelní reflektor mi dal dost zabrat - je v něm totiž dvousystémová SMD LEDka 1x1mm se čtyřmi plošišišičkami na pájení. Těch slov, než se mi to povedlo! A ještě nějaká ta kosmetika, páčky, kroutítka, cedulky, kapku laku, opravit šrámy po montáži, lehce zašpinit a ...

The functional front/rear lamp was very difficult to make it. The two-color LED are inside but it is "big" SMD 1x1mm large with four miniature soldering contacts. To end a few cosmetics parts, gismos, labels, warnish, mask the gashes, light smudge and ...

... je to. První jízda naprosto nedůstojně po podlaze, protože venkovní kolejiště má na sobě krustu 10 cm čistého ledu.

... it is. The first tramway run, undignified on the floor. On my outdoor track is 4 inches pure ice now.

Po nástupu pasažérů získala tramvaj na autenticitě.

It looks truly with passengers, right?

Všiměte si inteligentního výrazu ve tváři řidiče vozu.

Notice very inteligent expression of the driver.