|
Tohle sice není ech parní stroj, ale potřeboval jsem si ověřit výrobu dvojkolí a jízdní vlastnosti v obloucích vůbec. Zjistil jsem, že při rozteči os větší jak 7 cm začíná být tření v obloucích o polomětu 60 cm (LGB R1) znatelné. Takže buď použít otočné podvozky nebo nezávisle otočné kola na nápravě (to zas nelze u hnaných náprav). Tření totiž nevzniká jen vyosením nápravy, ale rozdílnou délkou vnitřní a vnější kolejnice v oblouku. Pro poloměr 60cm a kolo 20mm to činí 14.4 a 15.5 otácky - rozdíl více jak jedna otáčka kola.
|
|
This is not really a steam engine but I needed to check the wheel construction and the running qualities. I discovered that the axle base is bigger then 3 inches that friction started to be troublesome in a curve with radius of 2 feet (LGB R1). So I have to use either the turning bogie or free rotate wheel on the axle. The number of revolutions of the both wheels are different in the curve. For example for the 7/8" diameter wheels on the 2 foot radius curve the number of revolutions is 14 for the inside and 15 for the outside wheel. One revulution difference !
|
|
Kola jsou soustružena z oceli. Při lisování na hřídel je potřeba mít přípravek na kolmost, jinak kolo hází.
|
|
The wheels are made from steel. You need preparation to preserve right angle when you press the axle into wheels.
|