|
Parní pinasa
|
|
Steam pinnace
|
|
|
Stavba trupu
|
|
Boat building
|
|
Někde na netu jsem našel scany výkresů francouzké veslice z roku 1902. Nějak se mi zalíbil vybroušený tvar trupu, a tak jsem podle něj postavil pinasu o délce celých 25cm. Ovšem s funkčím parním strojem a to vše na dálkové ovládání.
|
|
I found somewhere on the net scanned drawings of the french rowboat. I like it's hull shape so I build it as steam pinnace. It is 10 inch long, steam powered and remote controlled.
|
|
Pro zájemce jsou zde originální zazipované výkresy.
|
|
Here are original zipped drawings.
|
|
Žebra jsou z 2mm překližky. Předloha je na samolepce, po odlepení nezůstanou žádné stopy.
|
|
The timbers are from 2mm plywood. The patterns are on self-adhesive paper. Plywood stay clear after paper removed, no glue residues.
|
|
Všechno je jaksi mrňavý, tloušťka žebra je kolem 2 mm.
|
|
All parts looks so tiny. The timber thickness is about 2mm too.
|
|
Všechny prvky je třeba namořit před lepením, jinak zůstanou po lepidle nenabarvené fleky.
|
|
It's necessary all parts painted before stick together. Otherwise light spots stays and the model looks ugly.
|
|
Lepení žeber na montážní podložku.
|
|
The timbers are glued to working bed.
|
|
Lepení obšívky. Všechny prvky jsem v první fázi lepil vteřinovým gelem.
|
|
The shell planking is glued to timbers. I glue all parts by one second loctite at first.
|
|
Hotová obšívka.
|
|
Finished shell planking.
|
|
Celou loď jsem přetřel epoxidem a zvenku ještě olaminoval. Použil jsem téměř neviditelnou skelnou tkaninu Aeroglass 21, epoxid LH210 a tužidlo H10 od Havel Composites .
|
|
I coat the boat by epoxide and laminate it from outside. I use glass texture Aeroglass 21, epoxide LH210 and hardener H10 from Havel Composites. It's almost invisible on the boat.
|
|
Tak mřňavej lodní šroub nikdo nevyrábí takže nastoupila ruční výroba. Shora - hřídel, tělo hřídele, středový náboj, lopatky.
|
|
Too small screw-propeller to buy, nobody sell it. Hand made is necessary. From top - shaft, shaft body, screw body, vanes/shovels.
|
|
Spájeno stříbrem. Zbývá odříznout okolní plech, naohýbat, osoustružit, opilovat a tak dále.
|
|
Silver soldered. Only cut and bend and turn off and file off etc have left.
|
|
Namontovaný hotový šroub.
|
|
Finished screw mounted.
|
|
Usazená hřídel, přijímač Spectrum 2.4GHz dálkového ovládání, serva, LiPol akumulátor a vypínač.
|
|
Mounted shaft, 2.4GHz Spectrum receiver, servos, LiPol accu and main switch.
|
|
Teď už chybí jen parní stroj.
|
|
Only steam engine is missing.
|
|
|
Stavba parního stroje
|
|
Steam engine building
|
|
Tělo oscilačních válců - frézování odlehčovacích žlábků pro lepší přítlak a těsnění parního kanálku. Díry parního kanálku a osy rotace oscilačního válce jsou už vyvrtány.
|
|
The woblers cylinder - discharging groove milling. The steam in/outlet hole and the rotating axe hole are already bored.
|
|
Soustružení válců. Vyosení je dosaženo jednak upnutím čtvercového hranolu do tříčelisťového sklíčidla a jednak podložením.
|
|
The cylinder making. I use three jaws head and brass stick for suitable axle offset.
|
|
Další zmenšení hmoty válců frézováním.
|
|
The cylinder milling for another weight reducing.
|
|
Soustružení pístů. Závěrečné ubírání bylio asi po 20 mikrometrech.
|
|
The piston turning. I take off by 20 micrometer at last few steps.
|
|
Úprava konce pístu - 55% průměru odfrézovat a vyvrtat díru pro osu.
|
|
The end of pistom machining - 55% of diameter off and drill hole for shaft.
|
|
Hotové válce s písty.
|
|
Finished cylinders with piston.
|
|
Otočná část čtyřcestného regulátoru. Jeden kanál má proměnnou šířku kvůli plynulejší regulaci v nízkých otáčkách.
|
|
The part of four-way regulator. One of channel has a variable width for better regulation on low speed.
|
|
Všechny trubičky jsou pájeny stříbrem. Při průměru 1.6 / 0.8 mm docela drbačka.
|
|
All of pipes are silver soldered. For 1/16 outside and 1/32 inside diameter it's realy hard work.
|
|
Ta spirálová kláda je ve skutečnosti vrták 1.2 mm, kterou se snažím udělat díru pro červíka M 1.4 pro zajištění tohoto "setrvačníku".
|
|
This spiral beam is the 1.2mm (No 56) drill in fact. I try drill hole for M 1.4 worm.
|
|
Vyrobené díly před barvením ...
|
|
Finished parts before painting ...
|
|
... a po nátěru. Na tento stroj věru nebylo potřeba mnoho kilogramů barvy.
|
|
... and after. I use really no much of pait for this engine.
|
|
Složený motor. Hmotnost 28 gramů.
|
|
Assembled engine. It's 28 gramms heavy.
|
|
Takhle si bude hovět v člunu.
|
|
The engine in pinacce.
|
|
|
Stavba kotle
|
|
The boiler building
|
|
Kotel je vyroben z mosazné trubky 24x1mm. Výroba osazení pro čela kotle.
|
|
The boiler is build from brass pile 24x1mm. The forehead shouder turning.
|
|
Soustružení čel kotle.
|
|
The boiler forehead turning.
|
|
Kotel bude spájen stříbrnou pájkou. V menší lahvičce je tekuté tavidlo (rozpuštěné ve vodě), kterým natírám pájené plochy před sestavením. Jak píše můj oblíbenec Kozo Hiraoka - patlat tavidlo zvenku nemá smysl, protože se tam kde je ho potřeba vůbec nedostane.
|
|
The boiler will be silver soldering. The liguid flux is in smal flacon. I coat it on inner soldered surface before assembling. My favourite Kozo Hiraoka tells "putting flux from outside is nonsence, because it don't go to necessary place".
|
|
Pěkně zafixovat, naštípat kousky stříbra ...
|
|
Fix it and add silver pieces ...
|
|
... a ohřívat a ohřívat.
|
|
... and heating and heating.
|
|
Pak nechat vychladnout a očistit v 10% kyselině sírové.
|
|
Thats it. Cool down and clean in 10% sulfur acid.
|
|
Trochu moc, bude nutno pár gramů ubrat!
|
|
Too much! I have to take away a few grams.
|
|
Lehce osoustružit.
|
|
Slightly turn.
|
|
Sakra, říkal jsem přece LEHCE. Tak znova.
|
|
Damn! I say SLIGHTLY. So again.
|
|
Stěna kotle zhubla na 0.5mm, což by mělo do 4 atmosfér při průměru 24mm bohatě stačit.
|
|
The boiler side reduced to 0.5mm. It is eneught for 60 PSI at 1" diameter.
|
|
Pojišťovák rozložený a složený.
|
|
Safety valve disassebled and assembled.
|
|
Kotelní topeniště rozložené ...
|
|
The firebox disassembled ...
|
|
... a složené. Opět pájeno stříbrem.
|
|
... and assembled. Silver soldered too.
|
|
Trochu barvy, vypálit při 160 stupních a šup na váhu. Celkově loď, akumulátor, přijímač, 2 serva, stroj, kotel, pevný líh a 18ml vody - 155 gramů (na fotce bez vody).
|
|
A few of paint, hardening at 160 degree (Celsius of course :-) and put on the weighing machine. The ship, accu, receiver, 2 serves, engine, boiler, solid-state spirit and 18ml of water. All together 155 gramms (without water on the picture).
|
|
Při testu na stlačený vzduch fungoval stroj skvěle. Ale při zatopení jsem zjistil jistou ideovou chybu. Použitý stroj je relativně velký, má maznici a regulátor, takže než se vše ohřeje, je 18ml kotel prázdný. Co naplat, bude potřeba konstrukci změnit.
|
|
The engine ran very good while tested on conpressed air. But a bug was appeared when steam was used. The engihe has many parts - displacement lubricator and regulator and pipes and ... So before all parts are heated the 18 mililiter boiler is empty. It is necessary to change of construction.
|
|
Pokračování zanedlouho ...
|
|
To be continued ...
|