Stroj lokomotivy Climax
The Climax engine
|
|
Tak šup do práce. Začínám tradičně výrobou válce. Tady jsem se rozhodl, že se nebudu ztrapňovat oscilákem a udělám plnokrevný stroj s plochýmui šoupátky. V této velikosti to není žádná sranda. Uvidíme, jestli se to povede.
|
|
So go to work. I start with cylinder as usually. I decided that I build full-blooded engine with slide-valve not only oscilating engine as for Shay. But it is very complicated in this size.
|
|
Přípravek na práci s válcem. Ta kláda ve vrtačce je závitník M 1.6 milimetru .
|
|
The cylinder tool. This beam in drill head in screwing tap M 1.6 milimeter (1/16") .
|
|
Konstrukce přípravku. Ten tlustý šroub je M6 se stočenou hlavou (aby nezavazela).
|
|
The cylinder tool construction. Big screw is M6 (1/4") with reduced head.
|
|
Frézování portů gigantickou frézou o průměru 1.0 milimetr.
|
|
The steam ports milling. I use giant milling cutter - 1 milimetr ( smaller then 3/64").
|
|
Šoupátkové skříně.
|
|
Steam chests.
|
|
Výroba pravítka. Občas byl při práci problém obráběný díl ve stroji vůbec najít.
|
|
Cross head support. I have sometime problem to found mashined part in mashine.
|
|
Spodní víka slouží současně k montáži válců na rám.
|
|
Bottom covers are used for mouting cylinders to frame.
|
|
Pohyblivé díly jsou utěsněny "O" kroužky. Vzhledem k velikosti stroje nepřichází v úvahu šroubovací příruby. Použil jsem jen překryvné plechy.
|
|
Moving parts are sealed with O ring. It is impossible to use standard screwed flange because engine is too small. So I use cover plates only.
|
|
Takhle jsem ty oválky pižlal.
|
|
The oval cover plates making.
|
|
Hlavní díly stroje na hromadě.
|
|
Main parts of engine on the heap.
|
|
Výroba šoupátkových tyčí nebyla jednoduchá. Nakonec jsem na čtyři tyče (vyrábím 2 stroje současně) spotřeboval 12 kusů materiálu. Takovou úmrtnost ještě nepamatuju. Ono soustružit nerez na 1.5mm není jen tak.
|
|
It was very difficult of valve rod make. I need 12 pieces of material for 4 rods made finally. This death rate I don't have never before. Turning stainless steel rod 1.5mm diameter is too hard.
|
|
Šoupátkové komory. Tady je pěkně vidět způsob utěsnění tyče "O" kroužkem a rozplácnutí kroužku překryvným plechem. V určitém rozmezí lze rozplácnutí a tedy utěsnění regulovat.
|
|
The valve chest. Here is good to see O ring sealing and method of squash O ring by cover plate. It is possible to regulate squash of O ring and sealing too.
|
|
Sestavené tělo strojku. Vrtání 9mm, zdvih 10mm, plochá šoupátka.
|
|
The assembled engine body - 9mm bore, 10mm stroke, side-valve.
|
|
Hlavní rám strojku jsem pájel stříbrem.
|
|
The main engine frame is silver soldered.
|
|
Po vyčištění a montáži.
|
|
Cleaned and mounted.
|
|
Frézování klik.
|
|
The crank milling.
|
|
Klikovka je pájená stříbrem. Pájené povrchy se musí natřít pájecí pastou před sestavením. Všechny části je třeba před pájením zafixovat.
|
|
The crankshaft is silver soldered. It is necessary apply the flux before parts assembling. All part is good to fix before heating.
|
|
Polotovar pro výstředníky je třeba přesně vycentrovat.
|
|
The steel rod is necessaty to good centering.
|
|
Větší otvor je pro osu klikovky, menší je M1.6 pro spojení výstředníků.
|
|
The bigger hole is for crankshaft and smaller is M1.6 thread to join excenters.
|
|
Hotové výstředníky. Výstředníky jsou pootočeny proti sobě o 145 stupnů.
|
|
Finished excenters. They are joined with 145 degree rotation.
|
|
Frézování kulis.
|
|
The link milling.
|
|
Polotovary kulis.
|
|
Partialy finished links.
|
|
Hotové kulisy.
|
|
Finished links.
|
|
Kulaté konce spojovacích tyčí frézuji "ručně".
|
|
The rounded end of the rods I mill "handy".
|
|
Kulisa s výstředníky. Některé součásti jsou opravdu mrňavé - např. distanční vložka na konci prstu.
|
|
The link with excenters. Some parts are really small - for example spacer at the end of my finger.
|
|
Hotový stroj.
|
|
Finished engine.
|